Franchise mulighed – 5 spørgsmål til at spørge om franchisen

Franchising er blevet en af de vigtigste og mest effektive business vækststrategier i det sidste kvart århundrede. Selvom franchise systemudvikling går tilbage dateres århundreder til de tider, da monarker tildelt områder til skatteopkrævere, nuværende franchise business systemer tilbage årtier til Singer Symaskine strategien med at tildele rettigheder til individuelle business folk til at sælge Singer produkter i forskellige regioner.
En Franchise strategi giver franchisegiveren at trænge ind, udvikle og dominere markeder på grundlag af samtidige. En Franchise-system giver også mulighed for hver enkelte franchisetageren at ejer deres egen virksomhed, og alligevel deltage i, og garner værdi fra en gennemprøvet Franchise-system.
En god Franchise-system giver Franchise selskab at vinde markedsandele hurtigt, der fungerer som en barriere for konkurrencen, og hjælper med at opbygge Brand, som igen skaber eksponentiel værdi for alle interessenter-herunder hver franchisetager.
Så hvordan kan du identificere en god Franchise-system? Godt giver det mening, at hvis du ønsker at finde ud af om strategier, kultur og kompatibilitet, så du bør stille de rigtige spørgsmål. Svarene kan derefter blive vurderet for at fastslå, om passer er det rigtige.
Den følgende diskussion dækker fem spørgsmål, der bør altid være stillet af Franchise kandidat. Hvis en franchisegiveren er uvillige eller uforberedt, at besvare disse spørgsmål, bør det være en stærk indikator at pasformen ikke kan være rigtigt.
Hvor stor er markedet?
Franchisegiveren skal have et godt håndtag på det tilgængelige marked for produkter eller tjenester, du vil tilbyde som franchisetager. Formentlig har en franchisegiveren gjort omfattende forskning på den nuværende markedsstørrelse, samt den potentielle markedsstørrelse for fremtiden.
Franchisegiveren skal være villig til at dele disse oplysninger med dig, så du kan vurdere data for at sikre, at lejligheden skal være af tilstrækkelig størrelse til at opfylde dine egne mål. Du kan have til at underskrive en fortrolighedsaftale først, men oplysningerne er vigtige for dig, så den skal vurderes. Hele idéen med Franchising er at sikre, at mål og drømme om franchisetageren, og dem af franchisegiveren, er samlet. Hvis markedet tilgængelighed vil gøre det muligt for strategier gennemføres af dig, som er i overensstemmelse med dine mål, og målene penetration er kongruent med franchisegiverens mål, så alt er godt.
Hvis det er et langvarigt og stabilt marked, skal så der være masser af statistikker til at bakke op denne konklusion. Hvis det er en ny og hastigt voksende marked, bør der analyse, som du kan vurdere for at give dig en komfortniveau, der, sammen med franchisegiveren, kan du gå få en betydelig andel. Hvis det er et modefænomen marked, eller begrænset liv marked, bør derefter strategier afspejle det, som bør aftalerne.
Advarsel er, at hvis franchisegiveren er slapt om markedet, eller er uvillig til at drøfte spørgsmålet indgående med dig, bør der være en betydelig advarselsskilt.
Der er The konkurrenter?
Franchisegiveren skal have en god forståelse om konkurrencen, og hvor meget markedsandel de kommando. Det er ligegyldigt hvor stor et marked er hvis det er helt mættet, medmindre franchisegiveren har specifikke strategier til at spise en andens frokost.
Franchisegiveren skal kunne tale med dig om bestemte konkurrenter, hvad deres strategier har været, hvad de vil sandsynligvis være i fremtiden, og hvordan Franchise-system har til hensigt at trænge ind på dette marked.
Franchisegiveren skal også være villig til at diskutere den fremtidige konkurrent, der kan vises i horisonten. De kan ikke være villige til at videregive deres specifikke strategier om beskæftiger sig med denne eventualitet – i det mindste ikke uden at slette din hukommelse efter diskussionen. Men en generel diskussion om spørgsmålet bør give dig nogle trøst at de har tænkt på deres tilgang, og at du føler dig tryg med deres beredskab.
Igen, hvis franchisegiveren ikke er tilstrækkeligt forberedt til at drøfte aktuelle konkurrence, samt fremtidige konkurrence, derefter advarselslamperne bør gå ud.
Er franchisen skalerbare?
Dette spørgsmål drejer sig om dine egne mål, som de alle gør. Hvis du ønsker at dyrke en din virksomhed at udnytte franchisen behandle i flere steder, eller ved at udnytte resultaterne af en række medarbejdere, eller af eventuelle andre kriterier, som er relevante for virksomheden, giver en franchisegiveren mulighed for denne vækst? Hvis gearing er en af dine mål, og de midler og marked findes i Franchise-system, hvad er omkostningerne ved at gearing?
Nogle systemer, der leverer tjenesteydelser, vil ikke tillade dig at hyre medarbejdere, mens andre tilskynde det. For så vidt angår de systemer, der fremmer det, bør du spørge om omkostninger ved at føje enheder i denne strategi, og uddannelse, for alle nye medarbejdere.
I detailhandel miljøer, vil gearing komme fra yderligere placeringer, eller fysiske udvidelse eller yderligere produktlinjer, så dine spørgsmål skal vedrøre tilgængeligheden, og kapitaludgifterne kræves for at udføre strategien.
Andre relaterede spørgsmål omfatter beder om geografiske restriktioner til hvor du kan opbygge forretning. Igen, nogle franchiser har geografiske begrænsninger, mens andre gør det muligt at bygge business uden henvisning til kortet.
Det vigtige er at stille spørgsmål, og forstå svarene for at sikre dine fremtidige vækst mål kan opfyldes ved det system du vurderer.
Hvad er en franchisegiveren vækst planer?
Du tror måske, at en franchisegiveren vækstplaner ikke er vigtige for dig, når du blive franchisetager. Men der er en række faktorer, der illustrerer, at en franchisegiveren, der er vedvarende vækstplaner vil øge værdien af din investering.
Modsat af vækst ville være svind. Det lyder ikke godt gør det? Det midterste punkt ville være stagnation. Der er heller ikke alt for tiltrækkende. Så hvorfor er væksten vigtigt?
En vigtig faktor er relateret til penetration mål anført ovenfor. Hvis der er plads til at trænge ind, og en franchisegiveren har ikke strategier til at opfylde det pågældende marked, vil gæt vil ske. Jep, konkurrenter vil trænge igennem, og gennem deres vækststrategier, måske de spiser nogle af din frokost. Det er logisk bedre for dig, som franchisegiveren har vækststrategier, der vil løse dette markedsbehov, og vokse værdi i Franchise-system i stedet for rullende ud den velkommen mat for konkurrenter.
En anden faktor er, at et normalt fænomen i Franchising er, at hver Franchise, der føjes til systemet, og hver ny kunde, der er tilføjet til systemet, og hver ny medarbejder, der føjes til systemet, vil øge værdien af brandet. Volumen bærer slagkraft i prisforhandlingerne. Meddelelser transporteres af mere læber. Flere tegn, flere transaktioner, flere bankindskud, flere kunder, flere kreditorer – det hele kan oversættes til øget mærkegenkendelse. Øget brand anerkendelse bør oversættes til mere forretning for hver Franchise.
Derudover vil vækststrategier generelt køre op Franchise gebyr. Det betyder at hvis du betaler $2 som en Franchise gebyr, og vækststrategier drive Franchise gebyr op til $5, så der bliver værdien base for din Franchise, fordi markedet vil betale denne pris. Der er en pæn forrentning, hvis det er opnået over en rimelig tidsramme, som naturligvis er drevet af en franchisegiveren vækststrategier.
OK, så der er masser af gode grunde til, at vækst er vigtigt i stedet for svind eller stagnation. Men du skal også føle sig godt tilpas, at strategien er fornuftig. At ‘s hvorfor du nødt til at stille spørgsmål, og du bør forvente godt gennemtænkt svar der giver mening for dig.
Hvad Exit strategier er tilgængelige?
Der er mange faktorer, der bør komme ind i din analyse før at blive franchisetager. Tåbeligheden ligger ofte i ikke at betragte denne del af ligningen på et tidspunkt, at du overvejer ibrugtagning Franchise i første omgang. Det er præcis den tid, når du skal give væsentlige hensyn til værdien af det aktiv, der kan oprettes. Fortsatte rentabilitet, likviditet og følelsesmæssige tilfredsstillelse, er alle vigtige kriterier ved at gøre en informeret forretningsmæssig beslutning om at blive franchisetager. Men derefter så er væksten i den værdi, du opretter, samt lethed i at realisere værdien på det tidspunkt, du har til hensigt at afslutte.
Du skal diskutere disse spørgsmål med en franchisegiveren, som du anser for Franchise lejlighed. Hvis franchisegiveren ikke er villig til at diskutere disse spørgsmål, kan så det betyde at der ikke er et solidt grundlag for aktiv vækst, og nuværende rentabilitet er den eneste overvejelse. Du skal afgøre, hvor vigtig denne særlige del af ligningen er for dig. Den vigtige del er at stille spørgsmålet, så du kan vurdere svar med hensyn til dine egne mål og drømme.
Der er mange flere spørgsmål, der skal stilles af franchisegiveren. Disse fem spørgsmål vil give dig et godt grundlag til at forstå de overordnede strategier og tanker af franchisegiveren. På den måde kan du bestemme hvis du har samlet tænkning, og hvis svaret er bekræftende, så du kan udforme mere specifikke spørgsmål om systemet.
For at modtage en gratis kopi af en E-bog med titlen “Franchise mulighed – at træffe den rigtige beslutning” af Dennis Schooley, e-mail denne anmodning til corp@schooleymitchell.com.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.